Mad og for tidlig født

22. juli 2008

Alder:
7 mdr.

Mad og for tidlig født

Kære Helen

Jeg har længe læst på din hjemmeside, og jeg synes dine svar er rigtigt fornuftige. Så nu er det tid til selv at blive medlem!

Denne første mail bliver lidt lang, da du jo skal lære min dreng lidt at kende, før du kan rådgive mig.

Jeg har en dreng på 7 måneder, der blev født 5 uger for tidligt.

Mathias er en lille fyr - han vejer kun godt 7 kilo og har altid været en slank baby. Han vejede 2,5 kg. da han blev født. Jeg så gerne, at han tog lidt mere på, men han lader dog til at trives og er en utroligt glad og livlig dreng.

Vi startede på skemad, da han var ca. 5 måneder gammel. Jeg skal starte på arbejde 1. september, dvs. når Mathias er lidt over 8 måneder. Inden da skal jeg have ham vænnet fra at amme i dagtimerne; jeg vil dog meget gerne fortsætte med amning tidligt om morgenen samt om eftermiddagen/aftenen, når jeg er hjemme fra arbejde.

Til din orientering tager han hverken sut eller flaske. Vi har prøvet mange gange uden held, så nu har vi givet op.

I den sidste måneds tid har jeg givet ham 3 skemåltider om dagen. Havregrød om morgenen, hirsegrød eller grøntsagsmos (af kartoffel/gulerod/ærter/broccoli/avocado m.m.) til frokost samt grøntsagsmos til aften. Han elsker avocadoen men forholder sig ellers ofte lidt skeptisk til grøntsagsmosen. I starten syntes han mosen var spændende og spiste store portioner, men på det seneste er interessen faldet en del.

I dag gad han næsten ikke røre grøntsagsmosen til hverken frokost eller aften. Jeg syntes ellers, det var lækre sager med smørklat og det hele :-). Hvad gør man i sådan en ...

Annonce

... situation? Skal jeg prøve at lirke det i ham (jeg kan godt narre det ind i munden på ham, men det føles lidt forkert, selv om han ikke brokker sig). Skal jeg prøve at lave en anden slags mad, eller blot acceptere, at han ikke gad spise til det måltid?

Er han gammel nok til, at jeg kan introducere et 4. måltid snart, så vi kan blive klar til at min kæreste tager over og Mathias ikke skal ammes i dagtimerne? I så fald; hvad bør det være? Skal vi give ham to mos-måltider og to grødmåltider? Må han få vores aftensmad? (vi spiser ofte pasta med tomatsovs, lasagne, millionbøf, wokmad m.m.)

Jeg har ikke givet ham kød endnu, da jeg er i tvivl, om jeg kan dette, da han er for tidligt født og dermed egentlig kun er 6 måneder, hvis man regner fra hans terminsdato. Hvad mener du?

Kan man sige noget om, hvor store portioner et barn som ham bør spise? Han spiser sjældent mere end 100 g mos/grød. Lapper dog altid sin dessert (frugtmos) i sit med stort velbehag :-)
Bør jeg gøre noget for at øge kalorieindholdet i hans mad, når han nu er så lille?

Vores dag ser nogenlunde således ud:

Kl. ca. 5: Ammes og sover til 6.30
7.30: Får havregrød m. frugt og vand
9: Ammes og formiddagslur i 1-2 timer
10/11: Får lidt frugtmos
ca. 11.30: Forsøger med grøntsagsmos. Spiser typisk ca. 50 g. Vand af kop
14-15: Ammes og eftermiddagslur
18: Grøntsagsmos. Spiser ca. 80 g. påen god dag. Sveskemos til dessert, vand af kop
19: Ammes og puttes
23: Ammes i søvne
(03: Ammes, hvis han vågner)

Det var en længere smøre.. :-) Jeg ser frem til at høre fra dig.

Mange hilsner

Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor